באיזה מקומות יצא הרמב"ם נגד הקבלה ?
(1) האם התורה רוצה שגבר יתחתן עם אישה יפה מאוד? (2) או לחילופין, האם נכון יותר שהתורה מאפשרת להמונים להתחתן עם נשים יפות, אך עבור היחידי סגולה התורה רוצה שהם יהיו סגפניים ולא יתאוו ויחפשו גשמיות וגופניות כזו? בראשית כט' יז-יח: וְעֵינֵ֥י לֵאָ֖ה רַכּ֑וֹת וְרָחֵל֙ הָֽיְתָ֔ה יְפַת־תֹּ֖אַר וִיפַ֥ת מַרְאֶֽה. וַיֶּאֱהַ֥ב יַעֲקֹ֖ב אֶת־רָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר אֶֽעֱבׇדְךָ֙ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים בְּרָחֵ֥ל בִּתְּךָ֖ הַקְּטַנָּֽה. http://mg.alhatorah.org/Full/Bereshit/29.17#e0n6 אבן כספי: "...ואולם אין תמה כי נותן התורה לא ביאר לנו סבת פחיתות לאה ויופי רחל, ואין צַיָיר כאלוהינו. ואולם מה שהוא תמה גדול בחקינו ובחוק כל חסיד איך יעקב אבינו היה בוחר בחורות יפות . " רלב"ג: התועלת העשירי הוא במידות, והוא ש[1] ראוי לאדם שיבחר באשה שלימת היצירה , כי הזרע שיהיה לו ממנה יהיה יותר בריא ויותר שלם . ולזה לא בחר יעקב בלאה כי היו עיניה דומעות, והוא חולי־מה, ובחר ברחל. [2] עם שהיתה יפת תואר ויפת מראה, ויהיה זה סיבה שתשקוט תאותו בה ולא יהרהר באשה אחרת . (3) האם הרמב"ם יסכים עם אבן כספי או עם רלב"ג? (4) או שמא הרמב"ם יסכים כי 1) עמדתו של רלב"ג חלה רק על ההמונים, ו2) עמדתו של אבן כספי חלה רק על היחידי סגולה? (5) ואם כן, האם פירוש הדבר שלדברי הרמב"ם, כמו לדברי אבן כספי, טעה יעקב בכך שחיפש אישה יפה? (6) האם ישנם מקורות כתובים לפיהם אנו יכולים לקבוע מהן השקפותיו של הרמב"ם בעניין זה?
אין מקום מסוים שהרמב"ם תוקף את ספר הזהר לדוגמה, כי הוא לא היה קיים בזמנו. ברם, הרמב"ם תוקף באינספור מקומות גישות ותפישות שמובאות בספר הזוהר, כמו הגשמה, שיתוף, מיסטיקה, עבודה-זרה, גלגול נשמות, שימוש בשמות קדושים, קמעות, ועוד אינסוף עניינים, שעל רבים מהם כתבתי במאמריי.
ראה לדוגמה את דברי רבנו במורה (א, סא-סב), וכן ראה לדוגמה מאמרי: "ל"ג בעומר – כיצד ומדוע הפכו את רשב"י לפולחן אלילי?".
תודה רבה
למעשה השאלה לפי ההסתכלות שלי צריכה להיות הפוכה: באיזה מקומות לא יצא הרמב"ם נגד הקבלה?
שיטתו של הרמב"ם סותרת בכל צעד ושעל את הדרך הקבלית שיש בה הן מההגשמה והן מהשיתוף ועוד רעות רבות מאוד כמו כישופים וכשפים, דרך נצרות מוטמעת (וכן דתות אחרות), שיבוש וסילוף דברי תורה והלכות.
ראוי לציין כאן תופעה שלא רבים הבחינו בה. חב"ד, שהבינו שמי שעומד להם בדרכם הוא הרמב"ם, והחליטו לנקוט באסטרטגיה וטקטיקה של שני דברים: 1. התחזות 2. אינוס.
התחזות: קודם כל הם החליטו לקבוע הלכה יומית ברמב"ם וככה הם מעמידים פנים "אנחנו הולכים בדרכו של הרמב"ם ולכן לא ייתכן שדרכינו תסתור את דרכו...!, בכך הם מסיחים את הדעת או לכל הפחות מנסים להסיח את הדעת של כל הנבוכים העומדים בפני מעשיהם ודעותיהם המוזרות ביחס ליהדות הקלאסית זו שהלכו בה רס"ג והרמב"ם.
אינוס: דבריו המפורשים של הרמב"ם נאנסו על ידם ובחלקם אף הוצאו מהקשרם. הדוגמה המפורסמת ביותר הוא בנוגע למשיח השקר שלהם שהם מסלפים ומעוותים את ההלכות בהלכות מלכים כדי שיתאימו לצרכם, אך רבינו הרמב"ם היה חכם שרואה את הנולד, וסגר להם את הפינות כולם כדי שלא יוכלו לברוח, ולכן על כל ראיה שהם מביאים משם אני אומר להם תביאו משנה תורה ונקרא ביחד... כי הם יודעים שהם קוראים דבר אחד ומסתירים דבר אחר. אאל"ט למרי אדיר יש מאמר בנושא. הטקטיקה הזאת היא לא פרי יצירתם של חב"ד (אבל בהחלט הם ממפיציה בדורינו) אלא רבים נהגו ונוהגים בה.
בדומה לטקטיקה הזאת נקטו המקובלים כדרכם בטומאה לשקר, וכך זייפו מכתב לרמב"ם כאילו חזר בו מדבריו נגד הקבלה. ומהמקובלים הזייפנים האלה אתה למד שהם בעצמם סברו שהרמב"ם התנגד לקבלה ולכן הזדרזו לזייף את המכתב. ואכן יש פתגם האומר "בכל שקר יש אמת", ובמכתב הזה האמת היא שהרמב"ם התנגד לקבלה בדרכו וכל השאר זיוף.
כהתחלה, המלצתי לצפות בסדרת הסרטונים שהכין יהודי יקר (כאן).
תודה רבה
תלמיד הרמב"ם, שפתיים יישק משיב דברים נכוחים!
1) זה בהחלט שווה להוסיף כי הקבלה, בטיפשות האנטי-יהודי המזוהמת שלה, מלמדת שהאדם יכול להשפיע על אלוהים ועל כוחות שמימיים, וכי האדם, באמצעות מצוות ומעשים 'קדושים' אחרים, יכול למלא את 'הצרכים' של אלוהים ושל הישויות השמימיות.
צפו בסרטון זה. זוהי דוגמה מושלמת כיצד הקבלה הפכה את היהדות לפגאניות: https://www.youtube.com/watch?v=0tdAePY4DlE
שימו לב, בדקה 17:25 ואילך, לתפיסה הפגנית של 'חסיד' זה על אלוהים: "אנחנו לא נזקקים ולא תלויים באלוהים, אלוהים הוא נזקק ותלוי בנו...אלוהים זקוק לנו יותר ממה שאנחנו זקוקים לו."
2) עבור הרמב"ם, התורה ניתנת לשלמות האדם. אין לה השפעה כלשהי על הכוחות הקוסמיים או על אלוהים. עבור הרמב"ם מטרת התורה היא לאפשר למין האנושי להגיע לתיקון הגוף ולתיקון הנפש (כולל, ובעיקר, דחייה מוחלטת של אמונות ומעשים אלילים). לא פחות ולא יותר.
3) עבור הקבלה, המטרה העיקרית של המצוות היא לגרום את ההשפעות הנכונות על השמים. על פי הקבלה, לפעולות האדם יש השפעה אדווה על כל היקום - הן פיזית ורוחנית, כולל אלוהים. דרך ביצוע המצוות, האדם יכול 'לחזק את הקשר בין הספירות השונות באלוהים', ועל ידי ביצוע העבירות האדם מחזק את ה'סטרא אחרא.'
4) הרמב"ם, ביסודות התורה, רואה ברעיונות אלה שקרים אליליים:
"יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל נמצא וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו. ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי אין דבר אחר יכול להמצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים הוא לבדו יהיה מצוי ולא יבטל הוא לבטולם שכל הנמצאים צריכין לו והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם לפיכך אין אמתתו כאמתת אחד מהם."
ועיין עוד בהלכות יסודי התורה.
תלמיד-משה יישר כוחך! בשם ה' אל עולם!