יולי 10

"אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים"

1 תגובות

"איך יש לפרש ברוח הרמב"ם את הנושא של "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים? (ברכות ה ע"ב) האם אדם באמת לא יכול להתפלל על עצמו? ת

רבנו דחה את ההשקפה שמובאת בתלמוד שם, שיש ייסורין של אהבה, ולכן אני מניח שהוא דחה גם את הדברים שהזכרת.

 

מכל מקום, ניתן גם לפרש באופן חברתי ומוסרי, כלומר, הדברים הללו נאמרו כדי לחנך ולעודד אותנו להשקפה שיש לעזור לזולת לצאת מתקופות משבר, ושכל אדם זקוק לעידוד ולסיוע.

 

ואם יהיה אדם שיאמר איני זקוק לאיש ואני יכול לעזור לעצמי, אף שהוא זקוק לחברה שתסייע לו, יאמרו לו "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים", כדי ליישב את דעתו שעזרה הדדית היא הכרחית לחיים תקינים ובריאים, וזה לא בושה לקבל סיוע. ובמלים אחרות, חז"ל מאפשרים לאותו אדם לקבל סיוע ולא להתבייש.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!