אוג׳ 12

סיבה לסדר מנין המצוות של הרמב"ם

5 תגובות

נערך לאחרונה: אוג׳ 12

מה הסיבה לסדר בו הרמב"ם מונה את כל המצוות בספר המצוות שלו, ובהקדמת המשנה תורה שלו?

 

מדוע הוא אינו פועל לפי הסדר הזה בגוף של המשנה תורה?

אני חושש שלא הבנתי את שאלתך. אולי כדאי להבהיר אותה מעט.

אוג׳ 12נערך: אוג׳ 13

בספר המצוות ובהקדמת המשנה תורה הרמב"ם מתחיל את מנין המצוות במצוות על ה' ואז הוא מעביר למצוות על המקדש. לעומת זאת בספרו ההלכתי העיקרי הוא פועל לפי סדר אחר. מכאן שתי השאלות שלי לעיל.

ייתכן שספרות מוני המצוות הקדומה ודרך רשימתם את המצוות השפיעה על עיצוב הרשימה של רבנו, והוא השאיר אותה בדומה לספרות מוני המצוות שקדמו לו, כי אין לדבר משמעות גדולה, שהרי מדובר בסך הכל ברשימה אשר מונה את המצוות.

השאלה שלך שאלה יפה שנשאלה והועלתה בספרים, אבל מכיון שלא ממש ראיתי תשובה ברורה לשאלה זו אלא רק פלפולים, אז לא אלאה אותך בהם.

 

מבלי להתעלם מהאפשרות שמרי אדיר העלה, יש לי כמה רעיונות אבל עדיין לא בדקתי אותם לעומק בספר המצוות כדי לברר אם הם נכונים או לא. אם אמצא זמן לעשות זאת ויהיו לי עדכונים אשוב לכאן.

 

בכל אופן פטור בלא כלום אי אפשר, ושים לב איך הרמב"ם 'מוליד' את כל המצוות ממצווה אחת שהיא הראשונה לכל המצוות: לידע שיש שם אלוה.

 

מזה נולדת המצווה > ליחדו > לאהבו > ליראה אותו > להתפלל לו (=לעבוד אותו)> לדבקה בו > להישבע בשמו > להידמות לדרכיו הטובים > לקדש שמו> לקרות קרית שמע פעמיים ביום > ומה נזכר לראשונה בקריאת שמע? "ולמדתם אותם": ללמוד תורה וללמדה. מה עוד נזכר בקריאת שמע? לקשור תפילין של ראש ושל יד> מה עוד נזכר בפרשה השלישית? לקשור ציצית ולקבוע מזוזה. וכך הלאה אולי ניתן למצוא קשרים שקושרים מצווה אחת לשניה בסדר הגיוני.

זה נראה, לפחות במבט ראשון, כמו הצעה מעולה. אני ממליץ לך בחום לפתח רעיון זה עוד יותר.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!