נשאלתי שאלה זו היום: "מדוע אברהם התחנן באלוהים להציל את צדיקי הסדום ממוות, אך הוא לא עשה זאת כאשר אלוהים ציווה עליו להקריב את בנו?"
(1) האם התורה רוצה שגבר יתחתן עם אישה יפה מאוד? (2) או לחילופין, האם נכון יותר שהתורה מאפשרת להמונים להתחתן עם נשים יפות, אך עבור היחידי סגולה התורה רוצה שהם יהיו סגפניים ולא יתאוו ויחפשו גשמיות וגופניות כזו? בראשית כט' יז-יח: וְעֵינֵ֥י לֵאָ֖ה רַכּ֑וֹת וְרָחֵל֙ הָֽיְתָ֔ה יְפַת־תֹּ֖אַר וִיפַ֥ת מַרְאֶֽה. וַיֶּאֱהַ֥ב יַעֲקֹ֖ב אֶת־רָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר אֶֽעֱבׇדְךָ֙ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים בְּרָחֵ֥ל בִּתְּךָ֖ הַקְּטַנָּֽה. http://mg.alhatorah.org/Full/Bereshit/29.17#e0n6 אבן כספי: "...ואולם אין תמה כי נותן התורה לא ביאר לנו סבת פחיתות לאה ויופי רחל, ואין צַיָיר כאלוהינו. ואולם מה שהוא תמה גדול בחקינו ובחוק כל חסיד איך יעקב אבינו היה בוחר בחורות יפות . " רלב"ג: התועלת העשירי הוא במידות, והוא ש[1] ראוי לאדם שיבחר באשה שלימת היצירה , כי הזרע שיהיה לו ממנה יהיה יותר בריא ויותר שלם . ולזה לא בחר יעקב בלאה כי היו עיניה דומעות, והוא חולי־מה, ובחר ברחל. [2] עם שהיתה יפת תואר ויפת מראה, ויהיה זה סיבה שתשקוט תאותו בה ולא יהרהר באשה אחרת . (3) האם הרמב"ם יסכים עם אבן כספי או עם רלב"ג? (4) או שמא הרמב"ם יסכים כי 1) עמדתו של רלב"ג חלה רק על ההמונים, ו2) עמדתו של אבן כספי חלה רק על היחידי סגולה? (5) ואם כן, האם פירוש הדבר שלדברי הרמב"ם, כמו לדברי אבן כספי, טעה יעקב בכך שחיפש אישה יפה? (6) האם ישנם מקורות כתובים לפיהם אנו יכולים לקבוע מהן השקפותיו של הרמב"ם בעניין זה?
ביחס לאנשי סדום אברהם אבינו הבין שמדובר בגזרה על חטאתם ופשעיהם, ולכן יש מקום לנסות ולהשיב את רוע הגזרה, ולבדוק אפשרויות של תיקון החברה.
מה שאין כן ביחס ליצחק, אברהם אבינו סבר שמדובר בציווי שהוא בגדר חובה דתית שהוא נתחייב בה (כך הוא חשב בתחילה), ולכן הוא הבין שלא שייך במקרה הזה להתפלל כדי לבטל את הציווי.