אוג׳ 7

נעילת נעליים בט"ב וביו"כ - במשנת הרמב"ם

1 תגובות

נערך לאחרונה: אוג׳ 7

ההלכה המפורסמת בשולחן ערוך היא שאסור ללבוש נעלי עור בלבד ביוה"כ ובט"ב. אך כאשר מעיינים בדברי הרמב"ם לא מוצאים איזכור למילה 'עור'. האם אכן לא נאסרו אלא מנעלי עור בלבד, ונעלי קרוקס או נעלי ספורט נוחות העשויות מחומרים סינטטיים לפי זה יהיה מותרות...?

 

שביתת עשור ג, ז:

"אסור לנעול מנעל וסנדל אפילו ברגלו אחת, ומותר לצאת בסנדל של שעם ושל גמי וכיוצא בהן, וכורך אדם בגד על רגליו ויוצא בו שהרי קושי הארץ מגיע לרגליו ומרגיש שהוא יחף".

 

וראו כאן סיכום השיטות השונות (מבלי התייחסות לרמב"ם, כנראה בשל אי הבהירות לכאורה בנושא זה).

נראה ברור כי סתם מנעל וסנדל הוא של עור, ורק בימינו יש סוגים רבים ושונים, וראיה מהמשך ההלכה: "ומותר לצאת בסנדל של שעם וגמי וכיוצא בהן".

 

ברם, נראה לי שכל ההלכה הזו צריכה עיון מחדש כאשר תקום סנהדרין, כי אם המטרה היא "שירגיש את קושי הארץ" כאשר הוא הולך, אז איני יודע מדוע יהיה מותר לנעול נעליי ספורט שנוחותן רבה בהרבה על נעלי עור, ויש נעליים בימינו שאינן מעור והאדם ממש מרגיש שהוא "מרחף" מרוב נוחות.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!