7 דצמ׳ 2018

מתי מדליקים נר חנוכה בע"ש ובמוצ"ש - לפי הרמב"ם?

2 תגובות

נערך לאחרונה: 7 דצמ׳ 2018

כתב רבינו בהלכות מגילה וחנוכה (ד, ה)

"אין מדליקין נרות חנוכה קודם שתשקע החמה אלא עם שקיעתה לא מאחרין ולא מקדימין."

מתי אם כן מדליקים נר חנוכה בערב שבת או במוצאי שבת לפי רבינו?

ההיגיון מורה שיש להדליק בערב שבת כמה שיותר סמוך לשקיעה, ובמוצאי שבת כמה שיותר סמוך לאחר צאת הכוכבים. כמובן שלדעת רבנו מדליקים קודם נרות שבת ורק לאחר מכן נרות חנוכה, ובהתאם לכלל התלמודי: "תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם".

 

וכדי להעשיר את התשובה אצרף את דברי מָרי יוסף קאפח בהלכות מגלה וחנוכה ד (אות ה):

 

"אמנם שמונת ימי חנוכה קבעו חז"ל, ואין שמונה ימים ללא שבת, וברור שכך הייתה התקנה [של חז"ל] מעיקרא: שבערב שבת מקדימין מעט ומשתדלים להדליק בסוף הזמן והוא שלא יגע באיסור שבת, ומדליקים אף לאחר הדלקת נר שבת וכפי שבארתי בהלכות שבת, דאין הדלקת הנרות עושה קבלת שבת. וכך במוצאי שבת מעיקר התקנה [של חז"ל להדליק נרות חנוכה] לאחרה מעט [=לאחֵר מעט את הדלקת נרות חנוכה]. ומנהגנו להבדיל מיד עם צאת השבת ואחר כך מיד להדליק חנוכה".

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!