יוני 26

חינוך

8 תגובות

ממה שהבנתי עד העידן המודרני חינוך בכלל ושל ילדים במיוחד בעולם לא היה כמו שאנחנו מכירים היום וגם היו שינוים באיזורים שונים בעולם מסיבות שונות

עדת תימן ידועה בחכמתה בתורה כישרונותה בתחומים רבים ונאמנתה לדרך האמת יותר מכל עדה

אחרי קריאתי של כמה מאמרים הופתעתי על תיאורים של רבנים בתימן שהתנגדו ללימודי המדעים והחוסר חינוך של בנות בקרוא וכתוב

אני תיארתי לעצמי שזה קרה מסיבות אחרות בגלל השפעת השלטון ומנהגים מוסלמים

האם יש דרך אחרת [מלימוד מדעים וקרוא וכתוב] לחנך ילדים ובנות בכלל כדי לאפשר להם להגיע לידע וליחד את השם

 

יוני 27נערך: יוני 27

1) "כתבת: "והחוסר חינוך של בנות בקרוא וכתוב

 

?למה זה בעיה? מי אמר שאלוהים רוצה שנשים ידעו לקרוא ולכתוב

 

2) וַיִּקְרָ֧א הָֽאָדָ֛ם שֵׁ֥ם אִשְׁתּ֖וֹ חַוָּ֑ה כִּ֛י הִ֥וא הָֽיְתָ֖ה אֵ֥ם כָּל־חָֽי

 

הנשים בתימן היו אמהות מצוינות, והן טיפלו במשפחות הגדולות שלהן באופן מסור וקדוש. סוג זה של ידע הוא לאין שיעור חשוב יותר עבור נשים מאשר כל 'השכלה' שנשים מקבלות היום. נשים שיודעות לנהל בית .באופן שבו נשים בתימן עשו, הן הרבה יותר משכילות מאשר נשים 'משכילות' היום

 

3) מו"נ ג' מא: "אבל מיתת בית דין תמצאנה בדברים החמורים, אם בהפסד דעה או בפשע חמור מאוד...ומכה אביו ואמו ומקלל אביו ואמו לגודל החוצפה שיש בכך, ומפני שהוא מפסיד סדירות הבתים שהוא החלק הראשון מן ".המדינה

 

בכל מדינה שבה נשים התחנכו כמו גברים, שיעורי הילודה ירדו מתחת לשיעורי ההחלפה, והמשפחה המסורתית נהרסה, וכתוצאה מכך החברה האנושית התמוטטה לחלוטין - כפי שאנו רואים בכל רחבי .העולם "המפותח". חינוך לנשים אשר הורס את המשפחה, הוא .האויב של אלוהים, ואת האיום הגדול ביותר על האנושות

 

4) יהודי תימן צריכים להיות גאים בדרכי הנשים הקדושות שלהם בתימן. הן לא צריכות לנסות לחקות נשים .אחרות. נשים אחרות צריכות לחקות אותן

בעולם של היום, נשים יהודיות אינן יכולות לשרוד אם הן אינן מסוגלות לקרוא או לכתוב. אבל חלק גדול מהחיים העכשוויים רחוק מהתוכנית של אלוהים לאנושות. עלינו להיות מעשיים בנסיבות הנוכחיות, אבל אסור לנו לדמיין שכל התופעות של החברה העכשווית טובות יותר מכל תופעה שהתרחשה בחיי היהודים .בתימן

נכון מסכים היום בן אדם צריך חינוך משנה כדי לחזור לדרך הנכונה ולא להעביר הלאה את השקרים שהאכילוהו

אין שום מצווה על האישה להיות טיפשה.

ומה רע בכך שהיא תלמד ותשכיל ותתקרב לה' גם היא?

בעבר לא הייתה אפשרות לנשים ללמוד, ולמעשה גם לגברים היה קשה מאוד. בימינו אכשרא דרא, וזה למעליותא.

יחד עם זאת, ללא ספק ראוי שהיא תקיים את ייעודה להיות אמא על הצד הטוב ביותר. וזה לא סותר את זה שהיא צריכה ללכת עם כל כיסויי הראש מילדות כפי שכתוב בהלכה. אפשר לפתוח למשל בית ספר אקדמאי לבנות אלו שילמדו וישכילו. למה לא? רימון מצאת קליפתו זרוק תוכו אכול.

 

כמו כן שני צדדים קיצוניים בעניין הזה:

א- החרדיות שמתפללות כל היום ושוכחות שהן נפטרו מכך כדי לעסוק בביתן.

ב- אלה שמשקיעות את כל מרצן בלימודים אקדמאיים על חשבון המשפחה.

 

אפשר למצוא נקודות איזון באופן שלא יפר את המוסכמויות שחז"ל קבעו.

אני מסכים ולא התכוונתי לגנות או לשפוט יש הרבה מה ללמוד מנשים וגברים חכמים אלו שהצליחו לשמור על המסורת ולמסור את חכמתם לילדים

לעניות דעתי, בימינו דור דעה על האשה לשלב לימודי מחשבה והלכות מעשיות, כדי לידע את ה' וכדי לידע כיצד לנהל את ביתה בצד המעשי והמוסרי.

 

כמובן שמטרת האשה הראשונה נשארה אותה מטרה והיא חינוך וטיפוח דור העתיד של עם ישראל ושמירה על קדושת התא המשפחתי, אך בדור שלנו האשה לא תוכל לעשות את הדברים הנעלים הללו ללא ידע מעמיק בהשקפות ובהלכות.

 

הדור שלנו דורש תשובות, ועלינו לספק לו אותם ולשם כך יש ללמוד מחשבה והלכה ומדעים.

 

ודומני שנבואת ישעיה שהארץ תימלא דעה את ה' כוללת את הכל: גברים ונשים.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!