מצות ידיעת השם היא מצות הכרת ה' באמצעות לימוד פעולותיו, אין לנו כל דרך לידע את ה' באופן חיובי (כלומר על ידי תיאור שהוא כך או כך), אלא בדרך זו. ומתוך הכרת פעולותיו אנו למדים עליו, על השגחתו, על האידאלים שחשובים לפניו, על אופני הנהגתו את העולם ועוד. מצוה זו באה לידי ביטוי בעיקר בלימוד המדעים, כי הם הטבע שסובב אותנו, ומתוך פעולותיו של הבורא אנו לומדים עליו. גם באמצעות לימוד מצוות התורה וטעמיהן אנו לומדים להכיר אותו, כי דרך טעמי המצוות אנו לומדים על הערכים שחשובים לפני ה' יתעלה, ומתוך כך אנו לומדים עליו.
לעצם שאלתך, נראה לי שכל אדם צריך ללמוד מדעים כדי להכיר את מי שאמר והיה העולם, ובאמרי מדעים אני מתכוון בהתבוננות בבריאה בכל דרך אפשרית, ובכל דור ודור לפי הכלים המדעיים שיש בו.
תוכל לקרוא עוד על מצות ידיעת ה' בסדרת מאמרים שכתבתי בנושא, תקליד על הקטגוריה "מצוות משנה תורה", ותרד למטה עד הסוף, שבעת המאמרים הראשונים למיטב זיכרוני עוסקים בידיעת ה' (השניים הראשונים הם מעין הקדמה לנושא). בקטגוריה זו ריכזתי את המאמרים שעוסקים במצוות התורה לפי סדר משנה תורה, וידיעת ה' היא הראשונה שבהן.
(1) האם התורה רוצה שגבר יתחתן עם אישה יפה מאוד? (2) או לחילופין, האם נכון יותר שהתורה מאפשרת להמונים להתחתן עם נשים יפות, אך עבור היחידי סגולה התורה רוצה שהם יהיו סגפניים ולא יתאוו ויחפשו גשמיות וגופניות כזו? בראשית כט' יז-יח: וְעֵינֵ֥י לֵאָ֖ה רַכּ֑וֹת וְרָחֵל֙ הָֽיְתָ֔ה יְפַת־תֹּ֖אַר וִיפַ֥ת מַרְאֶֽה. וַיֶּאֱהַ֥ב יַעֲקֹ֖ב אֶת־רָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר אֶֽעֱבׇדְךָ֙ שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים בְּרָחֵ֥ל בִּתְּךָ֖ הַקְּטַנָּֽה. http://mg.alhatorah.org/Full/Bereshit/29.17#e0n6 אבן כספי: "...ואולם אין תמה כי נותן התורה לא ביאר לנו סבת פחיתות לאה ויופי רחל, ואין צַיָיר כאלוהינו. ואולם מה שהוא תמה גדול בחקינו ובחוק כל חסיד איך יעקב אבינו היה בוחר בחורות יפות . " רלב"ג: התועלת העשירי הוא במידות, והוא ש[1] ראוי לאדם שיבחר באשה שלימת היצירה , כי הזרע שיהיה לו ממנה יהיה יותר בריא ויותר שלם . ולזה לא בחר יעקב בלאה כי היו עיניה דומעות, והוא חולי־מה, ובחר ברחל. [2] עם שהיתה יפת תואר ויפת מראה, ויהיה זה סיבה שתשקוט תאותו בה ולא יהרהר באשה אחרת . (3) האם הרמב"ם יסכים עם אבן כספי או עם רלב"ג? (4) או שמא הרמב"ם יסכים כי 1) עמדתו של רלב"ג חלה רק על ההמונים, ו2) עמדתו של אבן כספי חלה רק על היחידי סגולה? (5) ואם כן, האם פירוש הדבר שלדברי הרמב"ם, כמו לדברי אבן כספי, טעה יעקב בכך שחיפש אישה יפה? (6) האם ישנם מקורות כתובים לפיהם אנו יכולים לקבוע מהן השקפותיו של הרמב"ם בעניין זה?
מדוע בשם השמים בזבז הרב קאפח את זמנו בעריכה ופרסום של ה'כוזרי' של יהודה הלוי הבלתי הגיוני והמיסטי? ספר זה מלא מתחילתו ועד סופו בשטויות מיסטיות לא הגיוניות, וגרם לאינספור יהודים להאמין בטיפשות אינסופיות - שרבים מהם גורמים לגויים לזלזל בנו ובוז לנו, והוא, במידה רבה, עזר לעם היהודי להפוך לאומה מטומטמת המזלזלים ומלעגים בפילוסופיה, ומאוהבים בטיפשות, בחוסר הגיון, בקסמים, ובכל מיני שקרים מיסטיים.
כידוע, מוות קנייבסקי טוען כי גברים שעונדים שעון מפרים את מצוות '"לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה, וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה, כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה." לפי הרמב"ם האם טענתו נכונה או שקרית?
מצות ידיעת השם היא מצות הכרת ה' באמצעות לימוד פעולותיו, אין לנו כל דרך לידע את ה' באופן חיובי (כלומר על ידי תיאור שהוא כך או כך), אלא בדרך זו. ומתוך הכרת פעולותיו אנו למדים עליו, על השגחתו, על האידאלים שחשובים לפניו, על אופני הנהגתו את העולם ועוד. מצוה זו באה לידי ביטוי בעיקר בלימוד המדעים, כי הם הטבע שסובב אותנו, ומתוך פעולותיו של הבורא אנו לומדים עליו. גם באמצעות לימוד מצוות התורה וטעמיהן אנו לומדים להכיר אותו, כי דרך טעמי המצוות אנו לומדים על הערכים שחשובים לפני ה' יתעלה, ומתוך כך אנו לומדים עליו.
לעצם שאלתך, נראה לי שכל אדם צריך ללמוד מדעים כדי להכיר את מי שאמר והיה העולם, ובאמרי מדעים אני מתכוון בהתבוננות בבריאה בכל דרך אפשרית, ובכל דור ודור לפי הכלים המדעיים שיש בו.
תוכל לקרוא עוד על מצות ידיעת ה' בסדרת מאמרים שכתבתי בנושא, תקליד על הקטגוריה "מצוות משנה תורה", ותרד למטה עד הסוף, שבעת המאמרים הראשונים למיטב זיכרוני עוסקים בידיעת ה' (השניים הראשונים הם מעין הקדמה לנושא). בקטגוריה זו ריכזתי את המאמרים שעוסקים במצוות התורה לפי סדר משנה תורה, וידיעת ה' היא הראשונה שבהן.
תודה רבה
https://www.orharambam.com/orharambam/לימודי-המדעים-במשנת-הרמב-ם