יוני 14

המצוינות הגופנית של חברי הסנהדרין

10 תגובות

נערך לאחרונה: יוני 14

רמב״ם, הל׳ סנהדרין ב׳ ו׃

כשם שבית דין מנוקין בצדק כך צריכין להיות מנוקין מכל(!) מומי הגוף, וצריך להשתדל"

ולבדוק ולחפש שיהיו כולן בעלי שיבה, בעלי קומה, בעלי מראה, נבוני לחש ושידעו ברוב הלשונות כדי שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן"

 

נא להסביר את המשמעות הספציפית של כל המילים המוארות

שים לב, נאמר בהלכה "וצריך להשתדל", אך אין זה מחייב בהכרח

 

וכוונת ההלכה לפי עניות דעתי, שיש להשתדל שחכמי הסנהדרין יהיו נאים מטופחים ואסתטיים גם מבחינה חיצונית. ויותר ממה שיש כאן הלכה לאיתור דיינים, יש כאן הלכה לדיינים עצמם שלא יזניחו את גופם, ולא ירשו לעצמם להשמין ולהתכער, אלא עליהם לדאוג להופעתם החיצונית, כי יש חשיבות גדולה גם להופעה החיצונית, כדי שדבריהם יישמעו.

 

וידוע שההמון אינו מכבד את האדם לפי מעלת שכלו, אלא לפי מעלתו החיצונית.

להבנתי:

בעלי שיבה - לא צעירים.

בעלי קומה - לא נמוכים

בעלי מראה- נאים ולא מכוערים

 

התפקיד הוא תפקיד ציבורי וככזה הוא מייצג. והשווה עם הדרישות לכהן גדול ועם מומי הכהן.

בבקשה אתה יכול להיות מדויק יותר בתשובות שלך. ראיתי מישהו שכתב שפירושו של ' בעלי שיבה ' הוא גבר עם זקן לבן. האם זו קריאה נכונה של מונח הרמב"ם כאן?

יוני 15נערך: יוני 16

להבנתי שיבה זה מגיל זקנה. זה דבר שאפשר לראות על האדם אם הוא נראה צעיר הוא זקן. זקן מלבין או מאפיר יכול בהחלט להוות סימן לכך. לא ידוע לי אם הרמב"ם סבר שיש גיל מדויק לשיבה או זקנה. וראה עוד להלן בסוף תגובה זו.

 

ויקרא יט, לב:

מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי ה

 

תלמוד תורה ו, א: י  [ט] מִי שְׁהוּא זָקֵן מֻפְלָג בְּזִקְנָה--אַף עַל פִּי שְׁאֵינוּ חָכָם, עוֹמְדִין לְפָנָיו; וְאַפִלּוּ הֶחָכָם שְׁהוּא יֶלֶד, עוֹמֵד בִּפְנֵי הַזָּקֵן הַמֻּפְלָג בְּזִקְנָה, וְאֵינוּ חַיָּב לַעֲמֹד מְלוֹא קוֹמָתוֹ, אֵלָא כְּדֵי לְהַדְּרוֹ.  וְאַפִלּוּ זָקֵן גּוֹי, מְהַדְּרִין אוֹתוֹ בִּדְבָרִים וְנוֹתְנִין לוֹ יָד לְסָמְכוֹ--שֶׁנֶּאֱמָר "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם" (ויקרא יט,לב), כָּל שֵׂיבָה בְּמַשְׁמָע.

 

מכאן מובן שזקן הוא בעל שיבה.

 

כמובן שכל זה במצב האידיאלי, אבל אם אין ברירה להבנתי הרמב"ם יסכים להעדיף צעיר וחכם מעם הארץ בעל שיבה. וראה גם בגמ' ברכות כח ע"א בתחילת העמוד בנוגע לר"א בן עזריה.

 

אגב, הסיבה שלא הזכרתי את המשנה המפורסמת בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה, זה מכיון שזו תוספת שלא הייתה במשנת הרמב"ם כידוע. אבל בתלמוד בבא בתרא ע"ה ע"א: אמר רב אחא בר יעקב: אין תהום חוזר לאיתנו עד שבעים שנה, שנאמר יחשוב תהום לשיבה, ואין שיבה פחותה משבעים. וראה גם מו"ק דף כח ע"א.

 

והשווה לסנהדרין ב, ג

אין מעמידין בכל הסנהדרין לא זקן מופלג בשנים, ולא סריס מפני שיש בהן אכזריות, ולא מי שאין לו בנים כדי שיהא רחמן.

 

אלה אנשים אחראיים עם ניסיון וחכמת חיים גדולה יותר משל החכמים הצעירים ולכן הם עדיפים.

"בעלי קומה - לא נמוכים"

"בעלי מראה- נאים ולא מכוערים"

 

בבקשה אתה יכול להיות מדויק יותר

 

 

יוני 16נערך: יוני 17

מן הסתם שואלים והולכים לפי מה שרוב בני אדם חושבים באותו זמן מי נמוך ומי בעל קומה (שאולי זה אפילו מעט גבוה מהממוצע). זה ממש לא קשה ולא לכל דבר יש מידות סנטימטריות.

כנ"ל לגבי מראה, אין הלכות פלסטוכירורגיות לגבי זוויותיו המדויקות של האף או הלכות אסתטיקה לגבי צבע העיניים וצורת הגבות ועוביין, אלא בעל מראה נאה ויהיה לו כבוד וככה דבריו יישמעו.

בקהילות רבות הרבנים ו'הגדולים' אינם גבוהים אך קצרים, ולעתים קרובות הם קירחים, אך הקהילה מעניקה לרבנים האלה את הכבוד הרב ביותר. נראה כי כיום בקהילות רבות הם אינם מקדישים תשומת לב רבה למצוינות הגופנית של מנהיגיהם. להיפך, הם רואים את חוסר המצוינות הגופנית שלהם כסימן לגדולה ולקדושה. הם מאמינים כי זה מראה כי הרבנים ממוקדים לחלוטין על הפנימי, ולא על החיצוני. אז אני מוצא את זה מפתיע כי בסנהדרין החברים צריכים להיות פיזית מעולה, כאשר כיום ההמונים, כפי שאנו רואים, כבר לא מייחסים חשיבות רבה לכך, ולעתים קרובות הם אפילו רואים את זה כמו משהו חשוד.

איני מבין מדוע אתה מופתע כאשר אתה מוצא שהדת החדשה בימינו אינה תואמת את ההלכה המקורית?

וכי חשבת שהעולם הדתי בימינו הולך בדרך האמת?

והיה עליך לא להיות מופתע כלל, ולהבין שזוהי עוד סכלות שהממסד הרבני החדיר לדת משה, שהרבנים יכולים להסתאב ולהתבהם כאוות נפשם, וככל שהם יהיו יותר מכוערים ובהמיים, כך הם יהיו יותר קרובים אל השם יתעלה, ולפי דעתי, מכיוון שהם היו בהמיים הם החדירו לנו את הסכלות הזאת, כדי שלא נגלה שהם למעשה מושחתים וסכלים.

לא זכיתי להבין מה עניין רבנים או תלמידי חכמים קרחים ונמוכים ושמנים להלכה שנזכרה לגבי סנהדרין בלבד. היכן יש בימינו סנהדרין?

זה לא שייך באופן ישיר, אך תשובתי אינה נוגעת לסנהדרין, אלא לשאלתו של תלמיד משה בעניין הנורמות החברתיות שמנחילים הרבנים בימינו.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!