יולי 4

הדרכה פסיכולוגית מהרמב"ם

8 תגובות

נערך לאחרונה: יולי 5

הפילוסוף הסטואי אפיקטטוס כתב מדריך מעשי שלם על התמודדות עם מתח וחרדה, ורגשות :שליליים אחרים

http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/maamarim/sifron-2.htm

 

.ובדרך כלל, פילוסופים סטואיים רבים כתבו ספרים כאלה

 

האם הרמב"ם נותן לנו הדרכה מעשית מפורטת מסוג זה - במיוחד דרכים מפורטות להתמודד ?עם מתח וחרדה

הדבר היחיד שעולה בדעתי כעת הוא תורת ריפוי הנפש בהקדמתו למסכת אבות, וכתבתי על כך במאמרים האחרונים בסדרת מצוות משנה תורה.

אוג׳ 2נערך: אוג׳ 2

מצאתי תרגום לאנגלית למכתב המרתק שכתב הרמב"ם לבנו של צלאח א-דין. לא מצאתי תרגום עברי :למכתב הזה

 

http://greenmedicine.ie/school/images/Library/Regimen%20of%20Health.pdf

 

המכתב מלא בעצות רפואיות ומוסריות, ולקראת סוף עמוד עשרים ושש הרמב"ם נותן עצה המתייחסת לחרדה. האמת היא שאני אני מבולבל ומתוסכל מדבריו. הוא אומר שכשם שהעניין שאדם החרד חרד ממנו עלול להתרחש, כך גם הוא עלול לא להתרחש. אבל במבט ראשון זה נראה לי כל כך פשטני. נראה כי רמב"ם רומז שלכל אירוע יש סיכוי של חמישים אחוז להתרחש, וסיכוי של חמישים אחוז שלא יתרחש. אבל אדם הסובל מסרטן סופני, או אדם במחנה ריכוז, כל האנשים האלו יודעים שיש תשעים אחוז סיכוי שהאירועים הנוראיים יתרחשו. ולעתים קרובות מאוד כאשר אנשים חרדים זה מכיוון שיש סיכוי גדול בהרבה שהאירוע השלילי יתרחש. אז איך, בשם השמים, העצה של הרמב"ם יכולה ?לעזור לאנשים הסובלים מחרדות במצבים כאלה

לא הבנתי מה בדיוק הרמב"ם מציע. מכל מקום, מי שנמצא בחרדות עליו לחזק את שכלו, כי ככל שהשכל של האדם חזק יותר, כלומר ככל שהאדם לומד ומשכיל יותר, כך כוחותיו הרגשיים והדמיוניים מכפיפים את עצמם לכוחותיו השכליים וממושמעים יותר להוראות השכל.

אוג׳ 2נערך: אוג׳ 4

:מורי אדיר, אנא הרשו לי לבטא בכבוד את המילים הבאות אליכם

 

בכל זמני איתך עד כה, מעולם לא התייחסת לאחד הטקסטים של הרמב"ם בצורה חפוזה וקלילה כמו שלכאורה עשית למכתבו כאן, מבלי להעניק לדבריו את היסודיות והכבוד הרגילים שאיתם אתה ניגש לטקסטים של הרמב"ם. אולי זה בגלל שאתה לא רגיל לקרוא טקסטים יהודיים קדושים בשפה האנגלית, כך שלא במודע אתה מייחס להם פחות אותנטיות ופחות קדושה. אבל אני חושד שלנוכח השקפותיו המפורסמות של הרמב"ם בנוגע לחוסר הרלוונטיות של הלשון שבה אומרים שירים פואטיים בחתונות, נראה שמאוד לא סביר שזו הסיבה .העיקרית לְמַה שנראה כמו טיפול שטחי בטקסט זה של הרמב"ם

 

אז אולי זה בגלל שמילות הרמב"ם מתורגמות לאנגלית ישנה יותר. לכן צירפתי תרגום יותר חדש של דבריו הקדושים של הרמב"ם - מילים שראויות להערכה הגדולה שלנו (אם לא לגמרי לעצתו הרפואית - שלעתים מיושנת, אז בוודאי לעצתו הפסיכולוגית - שהיא אמת לנצח), והדגשתי :את המילים העיקריות, אם כי הפרק כולו בהחלט מועיל להבנה מלאה יותר

 

https://medium.com/learning-for-life/the-regimen-of-health-by-moses-maimonides-d5c22244fc5a

 

 

"Here is a very good thing to reflect upon. By it, bad thoughts, worries, and griefs are diminished. Sometimes they can even be completely destroyed, if a man holds this reflection foremost in his mind: Namely, whenever a man thinks about something that distresses him, and worry, grief, or sadness crop up in him, it can be due only to one of two things: either he is thinking about a matter that has already taken place, like someone who thinks about something that happened to him, such as the loss of his money, or about the death of someone dear to him; or else he is thinking about matters he expects and whose advent he dreads, like someone who thinks and talks about the advent of any disaster he expects. Now intellectual reflection teaches that thinking about what has taken place and has happened is of no benefit at all, and that sadness and grief about matters that have passed and gone are due to faulty understanding. There is no difference between a man’s being grieved because of the loss of his money or similar things and his being grieved because he is a man and not an angel or a planet, or similar thinking about impossible things.

On the basis of this reflection, acts of thinking leading to depression about something that is expected to come to pass in the future ought also to be abandoned. That is because everything that a man expects is within the realm of possibility: it may take place or it may not take place. Hence, just as he becomes distressed and grieves lest what he expects occur, so too he ought to delight his soul with anticipation and hope that perhaps the opposite of what he expects will take place. After all, the expected matter and its opposite are both possible.”

 

:על עצה זו שאלתי היא

 

נראה כי רמב"ם רומז שלכל אירוע יש סיכוי של חמישים אחוז שיתרחש, וסיכוי של חמישים אחוז שלא יתרחש. אבל אדם הסובל מסרטן סופני, או אדם במחנה ריכוז, כל האנשים האלו יודעים שיש תשעים אחוז סיכוי שהאירועים הנוראיים יתרחשו. ולעתים קרובות מאוד כאשר אנשים חרדים זה מכיוון שיש סיכוי גדול בהרבה שהאירוע השלילי יתרחש. אז איך, בשם השמים, העצה של ?הרמב"ם יכולה לעזור לאנשים הסובלים מחרדות במצבים כאלה

הערה קטנה: הדברים שהעתקת לכאן באנגלית ידועים ומפורסמים בחיבור שנקרא "הנהגת הבריאות". זה מופיע בסדרת ספרי הרפואה של הרמב"ם בהוצאת ד"ר מונטנר - מוסד קוק, בתרגום לעברית כמובן. בכל אופן יש תרגומים עבריים שלו ברשת, כגון כאן. ראה בסוף השער השלישי / בעמוד 37 ועמוד 38.

!זה שימושי ביותר. תודה רבה לך

כמו שאמרתי לא הבנתי איך אפשר לומר שלכל אירוע יש סיכוי של חמישים אחוז שיתרחש, וסיכוי של חמישים אחוז שלא יתרחש? והלא התרחשות של אירועים תלויה בכל כך הרבה גורמים ונסיבות, אשר קובעות את מידת הסבירות להתרחשותן. ובאופן כללי, נראה לי שמעמדם של כתבי הרמב"ם הללו פחות ממעמדן של איגרותיו ותשובותיו. ואפילו בתוך איגרותיו המפורסמות יש זיופים רבים מאד. ולא לחינם מרי לא הכניס לתוך אגרות הרמב"ם שהוציא המון אגרות, מפני שהוא בחר להכניס אך ורק את האגרות שהוא היה בטוח במאה אחוזים או קרוב לכך, שהן יצאו מתחת ידו של הרמב"ם.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!