יולי 18

הברכה על ענבים נטולי זרעים

2 תגובות

נערך לאחרונה: יולי 18

לדעת הרמב"ם, איזו ברכה אנו אומרים על ענבים נטולי ענבים? האם ישות שאינה מסוגלת לשכפל את עצמה אפילו בעלת מעמד אונטולוגי של פרי? ראה בראשית א' פסוקים יא - יב. באיזו דרך ישות ?זו שונה מביסקוויט

1. בפשטות, הברכה היא על ההנאה מהפרי ולא על ההפריה שלו. חז"ל לא חילקו בהוראתם בין פרי עם זרעים לפרי בלי זרעים, ולכן מברכים על שניהם בורא פרי העץ.

 

2. מעצי פרי ללא גרעינים ניתן להצמיח פירות אחרים על ידי שתילה או הרכבה מאותו עץ, גם ללא זרע כמובן.

 

3. גם בפירות ללא זרעים יש תאים שבהם יש ד.נ.א. ייתכן שבעתיד ידעו כיצד להפיק מהם פרי.

 

4. ביסקויט הוא תצורה עיבוד מסויים של הפרי (החיטה) ואילו הענב או האבטיח הוא הפרי עצמו. אפשר לברך על תוצרים שונים של אותו פרי ברכות שונות, כמו למשל מזונות או המוציא, בורא פרי העץ על הפרי ושהכל על המיץ. הכל מוחלט לפי צורת העיבוד הנמצאת לפני המברך.

אני מניח שיש זנים של פירות שהם נטולי זרעים גם ללא הנדסה גנטית, וזכורני שהתארחתי אצל חבר לפני כמה שנים, והיה לו בחצר עץ לימונים בעל פירות מאד מיוחדים עדינים ואיכותיים, עד כדי כך שהיו טוחנים את הקליפה יחד עם הפנים של הפרי ועושים ביחד לימונדה, כלומר אפילו הקליפה של הפרי הייתה עדינה ודקה וניתנת לאכילה, משהו מאד מיוחד.

 

סגולה נוספת שהייתה לפירות העץ הזה היא שלא היו לו זרעים, וכדי למצוא זרע היה צריך לחפש בעשרות רבות של לימונים, אמנם העץ היה מוציא שתילים קטנים בסמוך לגזעו וכך היה ניתן לטעת ממנו עוד עצים.

Newest Posts
  • חיפשתי באתר ולא מצאתי התייחסות כלפי כשרות הבשר בארץ, הרב אמנון יצחק במשך 40 שנה בהרצאותיו מדבר על בעיית הכשרות והשחיטה של הבשר, ניסיתי לברר בעצמי עד כמה שידי משגת וגיליתי שיש בעיות לא רק בכשרות אלא גם באחסון הבשר, ולכן באופן אישי הפסקתי לאכול בשר, האם השחיטה בארץ תואמת להלכה?
  • רב מסוים טוען כי החתן צריך לחבוש כובע בטקס החתונה שלו כי מכיוון שהוא כמו מלך לכן כובע הוא כמו הכתר שלו. זה נראה כמו רעיון מעורר מחשבה. אולי נוכל לומר שבקהילה בה אף אחד לא חבוש כובעים בדרך כלל, זה יהיה ייחודי ומיוחד לחתן לעשות זאת - ובכך לציין את מעמדו המלכותי. מה תהיה השקפת הרמב"ם בעניין זה - במיוחד בנסיבות של ימינו?
  • מישהו שאל אותי לאחרונה: האם יש סמכות הלכתית אמינה המתירה - במיוחד לאדם עני - רק מזוזה אחת לכל הבית - כלומר בכניסה לבית?
אור הרמב'ם.jpg

© כל הזכויות שמורות לה' יתברך ויתעלה.

ולכן, כל מי שרוצה להפיץ ולהאיר את אור הדעת בקרב הראויים לכך, תבוא עליו ברכה.

כל ביקורת תילמד ותתקבל בברכה ובתודה, מפני שדברי מרי יוסף קאפח הם מאור רב עוצמה: "שכל ביקורת, תהיה מטרתה אשר תהיה, יש בה מן הלימוד" (מבוא לתלים, עמ' יד).

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!