כתבת: "ח. לעתים קורה שאפילו גויים חופשיים רוצים לקבל את התורה, כי הם מבינים איזו מתנה נפלאה היא, ולכן יהודים צריכים להעריך את הדת שבה נולדו."
זו אכן נקודה יפה. נראה לי גם שאחד הלקחים העיקריים של ספר רות הוא להזכיר לנו שבאמת להיות יהודי במובן האותנטי ביותר, זה לא מספיק טוב לעשות את המצוות רק בגלל שאנחנו נולדו גנטית לתוך היהדות. אלא אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: "אם לא הייתי נולד יהודי האם עדיין הייתי בוחר להיות יהודי? האם אני באמת מבין את היופי ואת הטוב של יהדות, מספיק כדי לגרום לי להתגייר ליהדות אם לא הייתי נולד יהודי?"
להיות יהודי בדרך האותנטית ביותר פירושו לבחור את היהדות כי אני רואה שזו האמת, ולכן אני רוצה את זה מעל לכל דבר אחר, בכל מחיר. זוהי דרכם של אברהם אבינו (ראו פרק א' בהל' ע"ז), רות, ועובדיה הגר. ומגילת רות באה ללמדנו שיהודים גנטיים צריכים להיות יהודיים מאותם מניעים כמו אברהם אבינו, רות, ועבדיה הגר.
כן, אכן, מגילת רות מלמדת אותנו על ערכי המשפחה. אבל השאלה שלי היא, למה חז"ל רצו שנלמוד על ערכי המשפחה במיוחד בחג השבועות? מהו הקשר המהותי בין טבעו של החג הזה לבין ערכי המשפחה? מה לגבי שבועות עושה את זה זמן מתאים יותר מאשר החגים האחרים או פעמים אחרות של השנה כדי
?להדגיש את ערכי המשפחה
דומני שהקשר של מגילת רות לחג השבועות נוצר לא בגלל הרעיון של חשיבות המשפחה אלא בגלל התקופה שבה אירעה מגילת רות -- בעת הקציר.
אמנם, מעניין שהקב"ה החל את תהליך גאולתו של עם-ישראל דווקא בחג השבועות, כלומר תחילת שושלת בית דוד, ואולי יש כאן רעיון שבזכות התורה וקבלתה נזכה גם לביאת הימים שבהם נזכה ללמוד תורה ולהגות בחכמה ללא שום טרדה, מתוך שמחה חריצות ואהבה בלתי נדלית לה' יתעלה, והכל בזכות קבלת התורה ברצון ובאהבה, מתוך הכנעה מוחלטת לבורא עולם.
תודה על תשובה רחבה ואינפורמטיבית זו.
כתבת: "ח. לעתים קורה שאפילו גויים חופשיים רוצים לקבל את התורה, כי הם מבינים איזו מתנה נפלאה היא, ולכן יהודים צריכים להעריך את הדת שבה נולדו."
זו אכן נקודה יפה. נראה לי גם שאחד הלקחים העיקריים של ספר רות הוא להזכיר לנו שבאמת להיות יהודי במובן האותנטי ביותר, זה לא מספיק טוב לעשות את המצוות רק בגלל שאנחנו נולדו גנטית לתוך היהדות. אלא אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: "אם לא הייתי נולד יהודי האם עדיין הייתי בוחר להיות יהודי? האם אני באמת מבין את היופי ואת הטוב של יהדות, מספיק כדי לגרום לי להתגייר ליהדות אם לא הייתי נולד יהודי?"
להיות יהודי בדרך האותנטית ביותר פירושו לבחור את היהדות כי אני רואה שזו האמת, ולכן אני רוצה את זה מעל לכל דבר אחר, בכל מחיר. זוהי דרכם של אברהם אבינו (ראו פרק א' בהל' ע"ז), רות, ועובדיה הגר. ומגילת רות באה ללמדנו שיהודים גנטיים צריכים להיות יהודיים מאותם מניעים כמו אברהם אבינו, רות, ועבדיה הגר.
ניתן להוסיף שיש ללמוד ממגילת רות על החשיבות הגדולה לסייע לקרובי משפחה במצוקה בבחינת ומבשרך לא תתעלם
למה זה רלוונטי במיוחד לחג השבועות? כלומר, מדוע נרצה במיוחד להדגיש את הלקח המוסרי הזה בחג השבועות - דרך קריאת מגילת רות?
כי זה הרעיון המרכזי של המגילה, גאולת הקרובים.
כלומר, בועז נשא את רות לאשה, במסגרת חובתו המוסרית לדאוג לבני משפחתו וקרוביו.
כן, אכן, מגילת רות מלמדת אותנו על ערכי המשפחה. אבל השאלה שלי היא, למה חז"ל רצו שנלמוד על ערכי המשפחה במיוחד בחג השבועות? מהו הקשר המהותי בין טבעו של החג הזה לבין ערכי המשפחה? מה לגבי שבועות עושה את זה זמן מתאים יותר מאשר החגים האחרים או פעמים אחרות של השנה כדי ?להדגיש את ערכי המשפחה
דומני שהקשר של מגילת רות לחג השבועות נוצר לא בגלל הרעיון של חשיבות המשפחה אלא בגלל התקופה שבה אירעה מגילת רות -- בעת הקציר.
אמנם, מעניין שהקב"ה החל את תהליך גאולתו של עם-ישראל דווקא בחג השבועות, כלומר תחילת שושלת בית דוד, ואולי יש כאן רעיון שבזכות התורה וקבלתה נזכה גם לביאת הימים שבהם נזכה ללמוד תורה ולהגות בחכמה ללא שום טרדה, מתוך שמחה חריצות ואהבה בלתי נדלית לה' יתעלה, והכל בזכות קבלת התורה ברצון ובאהבה, מתוך הכנעה מוחלטת לבורא עולם.
תודה רבה מורי אדיר על התשובה היפה