קין הרג הבל. אבל הוא הורשה לחיות. על פי התורה עונש על רצח הוא מוות - ללא שנים של עיכוב, ללא יכולת להמשיך לחיות, גם אם זה כולל סבל וכאב. אבל הרוצח הראשון בהיסטוריה האנושית לא נהרג על פשעו. ויתרה מזו, אנומליה .מוסרית זו פורסמה בתורה לכלל האנושות לעולם ועד
?אז למה קין לא נהרג על רצח הבל
איפה הצדק ?של אלוהים כאן?
?האם הרמב"ם דן בבעיה זו
רס"ג כותב בספרו "הנבחר באמונות ובדעות" (מאמר ב, פרק ג), שקין נדון להיות נע ונד ולא בהריגה כי אז טרם היו דיינים ועדים.
ו"אם אתה שואל על אלהים למה הוא עשה את זה, הוא לא בהכרח חושב כמו בני אדם. למעשה הקב"ה :אפילו הגן עליו.
"וַיֹּאמֶר לוֹ ה' לָכֵן כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאו
זו בדיוק השאלה שלי. איפה הצדק של אלוהים כאן? לא רק אלוהים הגן על קין, אבל הוא גם בירך אותו עם האבהות. האיש היה רוצח, ועכשיו הוא מבורך עם הגנה אלוהית וילדים! זה נראה כמו ערכי המוסר הדיסטופי של ??אירופה החילונית המודרנית! למה אלוהים לא הרג אותו
ברגע שאלוהים אומר כי קין היה ללא ספק אשם ברצח, אין ספק שקין היה ראוי להיענש על ידי אלוהים'' "עם המוות
הגישה של הרס"ג קשה מאוד לקבל. כל הסיבה שאנחנו צריכים עדים ושופטים היא כדי להבטיח שהאדם הנאשם ברצח באמת אשם. אבל כאן אלוהים מעיד על העובדה כי קין הוא הרוצח. ברגע שאלוהים אומר כי קין היה ללא ספק אשם ברצח, אין ספק שקין היה ראוי להיענש על ידי אלוהים עם .המוות
הל׳ מלכים ט׳ א׃ "על ששה דברים נצטווה אדם הראשון: על ע"ז ועל ברכת השם ועל שפיכות דמים ועל גילוי עריות ועל הגזל ועל הדינים אע"פ שכולן הן קבלה בידינו ממשה רבינו והדעת נוטה להן מכלל דברי תורה יראה שעל אלו נצטוה הוסיף לנח אבר מן החי שנאמר אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו נמצאו שבע מצות וכן היה הדבר בכל העולם עד אברהם בא אברהם ונצטוה יתר על אלו במילה והוא התפלל שחרית ויצחק הפריש מעשר והוסיף תפלה אחרת לפנות היום ויעקב הוסיף גיד הנשה והתפלל ערבית ובמצרים נצטוה עמרם "במצות יתירות עד שבא משה רבינו ונשלמה תורה על ידו
הל׳ מלכים ט׳ יד׃ "וכיצד מצווין הן על הדינין חייבין להושיב דיינין ושופטים בכל פלך ופלך לדון בשש מצות אלו ולהזהיר את העם ובן נח שעבר על אחת משבע מצות אלו יהרג בסייף ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה שהרי שכם גזל והם ראו וידעו ולא דנוהו ובן נח נהרג בעד אחד ובדיין אחד בלא התראה ועל פי קרובין אבל "לא בעדות אשה ולא תדון אשה להם