נראה שלרב יש כמה נקודות חשובות בנושא זה. זה יהיה מאוד מועיל אם מישהו יכול לתת תשובה מפורטת לטענות שלו.
חיפוש
13 יוני 2019
· נערך לאחרונה: 13 יוני 2019
הרב רצון ערוסי - שכר הדיינים והרבנים בהלכה
הרב רצון ערוסי - שכר הדיינים והרבנים בהלכה
האמת היא שאני לא חכם כמוך וכמו מורי אדיר. לכן, בניגוד לכם, אני לא מוסמך להעריך באופן מלא את טענות הרב. עם זאת הייתי מציע את הדברים הבאים. כן, נכון שהסרט ארוך, ואכן, באופן אידיאלי, הוויכוחים האלה היו חייבים להיכתב. אבל במציאות יש רק את הווידאו, ועל המרדף האולטימטיבי של האמת, אני חושב שזה חשוב למצוא זמן לצפות בווידאו, עם עט ונייר, לרשום הערות כדי להגיב לאחר מכן. אני גם חושב שזה יהיה מאוד לא אידיאלי בשבילי לסכם את הנקודות שלו כי אולי אני אעשה את זה בזול או לא נכון. עדיף לשמוע אותם ישירות מהרב, בסרטון. אני יודע שזה מתסכל לראות וידאו ארוך כזה, אבל בבקשה הרשה לי להציע שזה בהחלט מחיר ראוי לשלם על האמת - במיוחד בעניין זה כל כך חשוב, יסודי
ורלוונטי.
יתר על כן, אריסטו והרמב"ם כבר לימדו אותנו שבמצבים אלה עלינו לשים בצד את כל הרגשות וההטיות הרגשיות, ועלינו להתמקד רק בטיעוני בני שיחנו. הדבר היחיד שחשוב הוא האם טענותיהם נכונות או שגויות. אנחנו חייבים להישאר ממוקדים לחלוטין על זה, ולא להיות מוסח על ידי שום דבר אחר.
תודה לך, ידידי, על המילים הטובות שלך. אני מבין את התסכול העמוק שלך כאן. אבל בבקשה למצוא את הזמן ואת הטוב בתוך הלב שלך כדי לצפות בסרטון. הרב ארוסי התבקש להגיב. הוא הגיב עכשיו בפירוט רב. הרי שעכשיו מוטלת עלינו האחריות להקשיב במלואו לתגובתו, ואז להשיב לו בצורה הנכונה - בהיעדר מוחלט של רגש, ובמיקוד מלא, לא בו, אלא רק בטיעוניו.
בבקשה, תן לי לציין בכבוד: אריסטו והרמב"ם כבר לימדו אותנו שבמצבים אלה עלינו לשים בצד את כל הרגשות וההטיות הרגשיות, ועלינו להתמקד רק בטיעוני בני שיחנו. הדבר היחיד שחשוב הוא האם טענותיהם נכונות או שגויות. אנחנו חייבים להישאר ממוקדים לחלוטין על זה, ולא להיות מוסח על ידי שום דבר אחר
אם הבנתי אותו נכון, הרב העלה את הטענות הבאות במצגת הווידאו שלו: איננו יכולים לקחת כסף להוראת תורה או למתן פסק הלכה. אבל מותר לנו לקחת כסף עבור כל שאר השירותים שרב או דיין מעורב בהם. לדוגמה, דיין מבלה שעות רבות מאוד בניתוח תיקיות משפטיות של הצדדים השונים בבית דין - תיקיות שהעורכים נותנים לו. והרבנים נוהגים לבלות הרבה זמן בכתיבת מסמכים משפטיים שונים עבור המתדיינים. ולפעמים הרבנים מתבקשים לכתוב כתובה. ולעתים קרובות רבנים מבלים הרבה זמן במתן עצות לאנשים במגוון רחב של נושאים. כמו כן אסור לגבות כסף על מנת ללמד תורה, אך מותר לגבות כסף לצורך הכנה וסימון בחינות ולפעילויות אחרות שהמורים נדרשים לעשות. הוא גם אמר שבישראל יש אוכלוסייה גדולה מאוד, ולכן הציבור זקוק לדיינים שיוכלו לענות על שאלותיהם ולספק את צרכיהם כל היום. זה כבר לא כמו קהילה קטנה בתימן שבו לא היה צורך דיינים במשרה מלאה. אם הדיינים בישראל לא היו זמינים במשרה מלאה, לא היו מספיק דיינים כדי לספק את כל הצרכים של אוכלוסייה כה גדולה. הוא אמר כי הציבור הנוכחי רוצה כי הדיינים שלהם יהיה זמין להם בדרך זו.
תודה על התגובה המפורטת שלך.
1) אני חושב שזה לא משנה מה הכותרת "רב" רשמית אומר. זה מה שחשוב מה העבודה בפועל. כיום רבנים רבים לא רק מעניקים דרשות ועונים על שאלות הלכתיות, אלא הם מבלים זמן רב בהיותם יועצי נישואים, עוזרים להורים בנושאים עם ילדיהם, אולי אפילו מציעים עצה עסקית, הם עוזרים לאנשים עם כל מיני בעיות אישיות, והם עוסקים בעניינים קהילתיים וכו '.
2) למה אנחנו צריכים לצפות מהם להציע את כל השירותים הללו בחינם? פסיכולוג רשמי או יועץ נישואין עולה אולי 100 דולר לשעה עבור שירותים אלה. אז למה הרב לא יבקש כסף עבור שירותים אלה? כן, הוא בהחלט צריך לגבות פחות. אבל האם הוא צפוי להציע את כל השירותים הללו בחינם? אם אכן שירותים אלה כלולים בחוזה המקורי שלו אז כמובן שהוא לא יכול לחייב תוספת עבורם. אבל אם הם לא, אז למה הוא צריך להציע את זמנו ואת המומחיות שלו בחינם? האם ההלכה באמת מצפה לכך?
3) יתר על כן, מורים ופרופסורים נדרשים לבלות שעות עצומות מחוץ לכיתה בהכנת שיעורים, וסימון בחינות,
והשתתפות בכל מיני פגישות וכדומה. האם עלינו לצפות מהם לעשות את כל זה בחינם?
4) יתר על כן, הרב ארוסי אמר שלפעמים הוא מעורב בתיק בבית דין, ולשני הצדדים עורכי דין, ועורכי הדין נותנים לרב תיקיות עבות של מסמכים שהרב צריך לקרוא לאט ובשיטתיות. זה לוקח שעות רבות.
אמר הרב כי הרמב"ם אינו אוסר תשלום על סוג זה של פעילות.
5) הרב ארוסי גם הראה מהספר 'הליכות תימן' כי בסאנה דיינים עבדו במשרה מלאה בימי שני וחמישי וקיבלו פיצוי כספי נוח על זמנם - אם כי לא עצום.
6) הרב ארוסי גם הראה בשם מארי קאפח בהלכות ת"ת ממכתבו של הרמב"ם לרבי יוסף בן יהודה עמוד קלד' שהרמב"ם לא אסר עליו לקבל תשלום אם אם הוא רוצה ללמד את הקהילה - ולכן צריך להפסיק את עבודתו ועכשיו הוא יצטרך הכנסה כדי לחיות, אלא "הרמב"ם אמר לו "ולקבל מהם איני מייעץ לך
אתה עושה כמה נקודות מצוינות כאן. אבל אני חושב שהנקודה השישית שלך, בשלב זה, אינה נכונה
בסרטון שכולכם מסרבים לצפות בו, הרב ארוסי אומר במפורש שהרמב"ם דיבר כאן על ראש הגלות. אבל העיקרון הוא אותו עיקרון! אם היה אסור לקחת כסף בנסיבות כאלה מדוע בשם השמים הרמב"ם אומר לו 'אני לא ממליץ לך לעשות את זה'! אם אסור לקחת כסף, הרמב"ם היה צריך להגיד לו שאסור! האם הוא אמר לו 'אני לא ממליץ לך לחלל את השבת' ?! האם הוא אמר לו 'אני לא ממליץ לך לאכול חזיר' ?! לא!
מהניסוח המדויק של הרמב"ם ניתן לראות כי בעוד הוא יעץ לו בבירור מכמה סיבות עיקריות לא לקחת מהם כסף, הוא לא אסר עליו לעשות זאת
דרך אגב, מכל הוידאו של הרב ארוסי, אני חושב שזה, במובן מסוים, היה הנקודה החזקה ביותר שהוא עשה. מסיבה זו אני מאוד מבקש שגם מורי אדיר יגיב על זה.
https://net-sah.org/video/41217 הרב ארוסי לא אמר שההוכחה ממכתב זה היא רעיון משלו. הוא הביא את זה ממורי יוסף. בסרטון הוא נותן את מספר הדף המדויק שבו מורי יוסף כותב את זה. אבל לא הבנתי לגמרי את המבטא של הרב ארוסי כשהוא נתן לקהל את מספר הדף, אז בבקשה תראו את הסרטון ב 2:15:37 למשך חמש שניות כדי שכולם יוכלו לקבל את המילים המדויקות שמורי יוסף כתב. אין דרך אחרת. זה ייקח רק חמש שניות. אנא אל תפרצו את הלב שלי יותר על ידי הסתייגות אפילו לראות את זה חמש שניות כדי לקבל את מספר הדף.